În Duminica a VI-a din Postul Sfintelor Paști, Biserica Ortodoxă prăznuiește evenimentul „Intrarea Domnului în Ierusalim”. În termeni populari, această zi este cunoscută cu numele de „Sărbătoarea Floriilor”, moment în care cei care poartă nume de flori sunt felicitați de către cei dragi. În ceea ce privește pericopa evanghelică care amintește de acest episod biblic, textul este preluat de la Sfântul și Evanghelist Ioan, capitolul 12, versetele 1-18.
În această deosebită zi, Înaltpreasfințitul Dr. Irineu, Arhiepiscopul Craiovei și Mitropolitul Olteniei, a dorit să liturghisească în orașul Târgu-Jiu, județul Gorj, în biserica cu hramul „Sfinții Voievozi Mihail și Gavriil”, la invitația părintelui paroh Gheorghe Gomoi și a părintelui protoiereu Marian Mărăcine. La finalul sfintei slujbe, cei care s-au pregătit prin spovedanie și post, s-au împărtășit cu Trupul și Sângele Domnului Hristos. De asemenea, potrivit rânduielii s-au binecuvântat ramuri de salcie pentru a fi împărțite celor prezenți ca semn de binecuvântare și de aducere aminte a ramurilor de finic purtate de către cei care L-au întâmpinat pe Domnul Iisus Hristos în Ierusalim.
În cuvântul de învățătură, Părintele Mitropolit Irineu a subliniat importanța acestei prăznuiri pentru creștini. Sărbătoarea de astăzi prefațează Sfânta Înviere din morți a Mântuitorului Iisus Hristos, dar simbolizează și intrarea Sa în Împărăția cerurilor. „Când intră în Ierusalim, Mântuitorul Hristos intră în cetatea veșnică a lui Dumnezeu. Prin Înviere, Hristos intră la Tatăl cel ceresc. Mântuitorul Hristos ne cuprinde pe toți. Așa cum în Adam suntem osândiți la moarte, așa prin Mântuitorul Iisus Hristos, cel mort și înviat, noi suntem destinați Împărăției cerurilor, Învierii și vieții veșnice”.
În sens teologic, putem vorbi despre intrarea în Ierusalimul pământesc și apoi ceresc prin intrarea în Sfânta Biserică, pregustare a Împărăției lui Dumnezeu. Prin primirea Tainei Botezului, suntem încorporați în Trupul Tainic al Domnului, care este Biserica. Tocmai de aceea, prezența reală și participativă în Biserică este de o maximă importanță în iconomia mântuirii noastre. „Bucuria praznicului de astăzi este bucuria Împărăției cerurilor. Intrarea în Ierusalim este intrarea noastră în Biserică. Cu alte cuvinte, Biserica este acest pridvor al Împărăției cerurilor. Este anti-camera Împărăției Cerurilor. Prin Biserică, noi intrăm și suntem în Împărăția lui Dumnezeu”.
În ultima parte a cuvântului, ÎPS Irineu a vorbit despre sensul postului și al luptei împotriva patimilor fiecăruia dintre noi. Cine împlinește aceste rânduieli creștinești devine următor al Mântuitorului Iisus Hristos. „A merge după Mântuitorul Iisus Hristos înseamnă a te dezbrăca de patima ta. Așa cum Domnul pătimește pe cruce și Se dă pe Sine până la moarte, iată că și oamenii prefigurează că se dezbracă de cele pământești ca Domnul să sfințească viața lor. Așa cum noi dăm haina noastră, ca semn de renunțare a păcatului, El ne dă haina Sa, așa cum spunem la botez: Câți în Hristos v-ați botezat, în Hristos v-ați și îmbrăcat”.
Cu alte cuvinte, praznicul creștin „Intrarea Domnului în Ierusalim” ne pregătește pentru Săptămâna Pătimirilor și pentru Sfânta Înviere. „Este necesar ca săptămâna aceasta care se deschide spre răstignirea Domnului și spre Sfânta Înviere să fie folosită cu multă atenție pentru suflet, pentru post, pentru rugăciune, pentru înfrânare, pentru ajunare, pentru venirea la slujba deniilor și a Prohodului, ca ziua de sâmbătă să fie a tăcerii, iar duminica să fie a Învierii”.
(Doru Marcu)