Prof. univ. dr. Marian Stoyadinov, cadru didactic de Teologie Dogmatică la Facultatea de Teologie şi Artă Sacră din Veliko Târnovo, Bulgaria, a conferenţiat miercuri, 8 mai, la Craiova. În cadrul evenimentului academic, organizat cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului Părinte Irineu, Arhiepiscopul Craiovei și Mitropolitul Olteniei, tema prezentată de profesorul bulgar a fost structurată în jurul legăturii dintre „Istorie şi Eshatologie: rolul stilizării în Iconografia Ortodoxă”.
Studenţii Facultăţii de Teologie din Craiova au avut ocazia să-l reîntâlnească pe profesorul Marian Stoyadinov. Cu acest prilej, în cadrul parteneriatului academic Erasmus+, distinsul oaspete a susţinut o conferinţă despre „rolul stilizării în Iconografia Ortodoxă”, evidenţiind comparativ principalele elemente de conţinut ale artei bizantine şi renascentiste. Întâlnirea a avut loc în Sala „Sfântul Antim Ivireanul” din noul sediu al Facultăţii de Teologie din Craiova, str. Brestei nr. 24.
O „pregustare a frumuseţii şi bunătăţii cereşti”
În prima parte a conferinţei, prof. dr. Marian Stoyadinov a făcut o prezentare comparativă între stilul iconografic bizantin şi arta renascentistă. Întrunirea a fost moderată de pr. lect. dr. Ion Reşceanu, directorul Departamentului de Teologie din cadrul facultăţii. „În limba greacă, cuvântul kalos înseamnă deopotrivă şi bun, şi frumos. Acest lucru se răsfrânge implict în iconografie, unde avem nevoie ca arta să însumeze o valoare teologică. Acest lucru ne arată că suntem pe drumul cel bun, că suntem pe calea frumuseţii şi că împărtăşim în parte încă de aici, de pe pământ, din bunătatea cerească a raiului. De aceea bisericile noastre ortodoxe împărtăşesc atâta frumuseţe pe dinăuntru. În ele se găseşte pregustarea frumuseţii şi bunătăţii de care ne vom face părtaşi în chip desăvârşit în Împărăţia lui Dumnezeu. Dacă privim o icoană bizantină a Mântuitorului, realizată de Manuel Panselinos, şi o operă semnată de Rafael, vom sesiza câteva elemente subtile de stilizare. În primă instanţă, pe lângă realizarea cruciformă a mişcării trupului şi privirii Mântuitorului, este înconjurată de un fond static, de regulă de culoare albastru închis. În varianta apuseană, planurile sunt diferenţiate foarte clar prin integrarea cromatică a peisajului care înconjoară personajul. Avem de cele mai multe ori pe Mântuitorul prezentat pe un fond primăvăratec sau în zorii dimineţii, înconjurat de un cer albastru cu nori. Sunt diferenţe sensibile, prezente în mod sensibil şi în iconografia ortodoxă, de care trebuie să ţinem seama şi să le diferenţiem de adevărata şi autentica iconografie bizantină”, a spus prof. Stoyadinov.
În cadrul vizitei sale, prof. univ. dr. Marian Stoyadinov a vizitat biblioteca facultăţii, sălile de curs şi laboratoarele de pictură şi restaurare. Prezenţa domniei sale la Craiova aduce un plus de calitate frumoasei colaborări pe filieră artistică între şcoala de pictură bisericească din Bănie şi cea din Veliko Târnovo.
Pr. Ioniţă Apostolache