În prima duminică a noului an 2019, Înaltpreasfințitul Părinte Dr. Irineu, Arhiepiscopul Craiovei și Mitropolitul Olteniei, a săvârșit Sfânta Liturghie și slujba de sfințire cea mare a apei în ziua praznicului împărătesc „Botezul Domnului”, cunoscut în rândul oamenilor cu numele de „Bobotează sau Dumnezeiasca Arătare”. Marele eclesiarh al sfintei catedrale, Arhim. Vladimir Dărângă, a slujit alături de Părintele Mitropolit, înconjurat de un ales sobor de diaconi și preoți.
După împărtășirea credincioșilor care s-au pregătit, la finalul Sfintei Liturghii ÎPS Irineu a vorbit celor prezenți despre importanța teologică și soteriologică a praznicului „Botezul Domnului”. Sărbătoarea de astăzi ne aduce în minte momentul când Mântuitorul Iisus Hristos a venit la proorocul Ioan să fie botezat în râul Iordan. Având în vedere că Hristos este fără de păcat, botezul Său este prefigurare a botezului creștinilor. Mai mult decât atât, acest botez a fost „un moment ca să arate începutul activității mesianice a Mântuitorului Iisus Hristos, căci de la această dată Domnul a început să vestească Evanghelia Sa, să facă minuni, să învieze morți, ca apoi să fie răstignit și să învieze a treia zi din mormânt”.Dacă ne întrebăm de ce a avut loc la vârsta de 30 de ani botezul Mântuitorului Hristos este tocmai pentru că a dorit să respecte legea iudaică care recomanda oamenilor învățați și aleși să devină învățători după ce ajungeau vârsta maturității.
De asemenea, poarta de intrare în Biserica lui Hristos este Taina Botezului, iar botezul lui Hristos în apa Iordanului este arvuna botezului fiecăruia dintre noi: „botezul Său este un început al botezului nostru și desăvârșirea noastră. El ne arată că prin botez noi vom intra la Tatăl cel ceresc. Așa cum Adam ne-a cuprins pe toți în greșeala lui și toți ne-am făcut supuși păcatului, prin Mântuitorul Iisus Hristos toți suntem vindecați și suntem cuprinși în El precum copiii în părinții lor. El se face începătorul nostru de viață sfântă și binecuvântată, iar Tatăl cel ceresc, care la botez în Iordan Îl recunoaște pe Fiul Său preaiubit și în noi vede pe Fiul Său, care ne cuprinde pe noi, pe fiecare în parte”. Așadar, apa de la botez nu este o apă oarecare, ci una purtătoare de sfințenie, de viață dătătoare. „Prin rugăciunea episcopului și a preotului, apa se sfințește și cel care intră în apă la botez acela devine om de viață purtător, purtător de Duh Sfânt, purtător de Sfânta Treime”.
După cuvântul de învățătură, ÎPS Irineu a săvârșit slujba de sfințire a apei, așezată în vase curate în afara sfintei catedrale, stropind după tradiția ortodoxă pe cei prezenți cu busuioc și apă. După acest moment liturgic, credincioșii s-au așezat la rând pentru a primi sfânta apă care poate fi consumată până la odovania praznicului și apoi în timpul anului, după recomandarea preotului duhovnic.
(Doru Marcu)