Ca în fiecare an de sărbătoarea Botezului Domnului, credincioşii din Cetatea Băniei s-au adunat la rugăciune la Catedrala mitropolitană „Sfântul Mare Mucenic Dimitrie, Izvorâtorul de Mir”. Sfânta Litughie a fost săvârşită de Înaltpreasfinţitul Părinte Irineu, Arhiepiscopul Craiovei şi Mitropolitul Olteniei, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi.
La ceas de aleasă sărbătoare, momentele liturgice ale zilei au debutat cu slujba Utreniei, urmată de Sfânta Liturghie şi slujba de sfinţire a apei săvârşite de IPS Părinte Irineu. În cuvântul de învăţătură adresat credincioşilor la finalul slujbei, Mitropolitul Olteniei a vorbit celor prezenţi despre importanța și semnificaţia teologică a Marelui Praznic. „Sărbătoarea de azi se numește și Epifania, Arătarea sau Descoperirea Domnului. În primul rând, a Mântuitorului nostru Iisus Hristos care vine împreună cu mulțimile, vine cu alți oameni din diferitele zone ale lui Israel să se boteze de la Sfântul Ioan Botezătorul. Toți care veneau și intrau în apa Iordanului, își spuneau păcatele, iar Sfântul Ioan Botezătorul se atingea cu mâna de creștetul lor și ieșeau afară din apă. Nu trebuie să înțelegem de aici că botezul era întrutotul asemănător cu Botezul nostru sau spovedania pe care o practicau iudeii era asemănătoare cu spovedania pe care o avem astăzi, dar ele erau premergătoare. Printre oamenii care veniseră acolo se afla și Mântuitorul Hristos care, deodată ce a ajuns, este reperat de Sfântul Ioan Botezătorul și recunoscut pentru că primise, încă de când era în pustie, descoperirea aceasta. Ca să înțelegem noi și să vedem iubirea Preasfintei Treimi față de neamul omenesc, această sărbătoare este una dintre cele prin care Dumnezeu se arată în Treime lăudat, în neamul omenesc. Am putea spune că există o pedagogie a lui Dumnezeu de arătare a Sa în lume. Dacă în Vechiul Testament îl vedem pe Tatăl cel ceresc, Fiul care este în sânurile Tatălui și Duhul care se poartă pe deasupra apelor, dar este focalizat, mai degrabă Tatăl cel Ceresc, în Noul Testament este Mântuitorul Iisus Hristos centrul atenției, acela care cuprinde întreaga lume, pentru că El încorporează pe toți oamenii din lume, îi cuprinde pe toți, pentru că în El avem mântuirea. Așadar, ori de câte ori cinstim și prăznuim Botezul Domnului avem în mintea noastră deschiderea iubirii Tatălui față de noi, a Fiului care s-a făcut om pentru noi și a Sfântului Duh care permanent rămâne în viața bisericii noastre și în sufletele noastre”, a spus IPS Irineu.
În continuare, Mitropolitul Olteniei a vorbit și despre importanta pe care o are aghiazma pentru cei credinciosi. „Bine înțeles că momentul acesta al Botezului se derulează într-un cadru natural. Este foarte important să reținem acest lucru, nu se desfășoară nici în casă, nici în templu, ci la Iordan. Ca să cuprindă nu numai oamenii, ci și creația lui Dumnezeu, pentru că, în Biserică, este prezentă și creația lui Dumnezeu. Suntem și noi prezenți, dar deodată cu noi sunt prezente și elementele lumii înconjurătoare. De aceea, noi, în biserică, sfințim apa, uleiul, pâinea, ramurile, pentru ca toată creația să fie transfigurată, să fie sfințită. De aici, din Biserică, noi mergem la casele noastre cu Aghiazma, cu busuiocul și cu cele sfințite în Biserică și le păstrăm ca să sfințească și casa noastră, și văzduhul, întregul cosmos”, a adăugat Înaltpreasfinția Sa.
După Sfânta Liturghie, IPS Irineu, însoţit de soborul de preoţi şi diaconi, a mers în faţa catedralei chiriarhale unde, pe podiumul special amenajat, a oficiat sfinţirea Agheasmei celei Mare. Aici au fost aşezate mai multe vase cu apă curată care a fost sfinţită de IPS Părinte Mitropolit şi împărţită apoi credincioşilor prezenţi.
Gabriela Firu